PDSZ: korlátozhatják, kik kerülhetnek a kiemelkedően teljesítő pedagógusok csoportjába, hogy ne kelljen túl sokat fizetni

Elérhetővé vált az iskolákban és az óvodákban a szeptembertől induló pedagógus teljesítményértékelési rendszer online felülete, a pedagógusok pedig már el is kezdhetnek gondolkodni azon, milyen teljesítménycélokat szeretnének megvalósítani a következő tanévben – derült ki Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár igazgatóknak küldött leveléből, amit a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) osztott meg.

Az államtitkár arra is felhívta az érintettek figyelmét, hogy a 3-3 „motiváló, személyre szabott éves teljesítménycélt” legkésőbb szeptember 30-éig kell rögzíteni a rendszerben.

Maruzsa Zoltán szerint a teljesítményértékelés „egy fejlesztő eszköz”, amely visszajelzést ad a munka színvonaláról, továbbá lehetőséget ad „a legkiválóbban anyagi többletelismerésére” is. A pedagógusokat az intézményvezetők értékelik több meghatározott szempont és a személyes célok megvalósulása alapján, az értékelés során összesen 100 pontot lehet szerezni. Ezt követően három csoportba sorolják majd a pedagógusokat:

  • kiváló teljesítményt nyújtók (80 százalék vagy feletti eredmény),
  • átlagos teljesítményűek (50 százalék vagy afeletti és 80 százalék alatti),
  • valamint a „fejlesztendő” teljesítményűek (50 százalék alatti).

Utóbbiaknak az intézményvezetővel közösen kell majd meghatározniuk, mely területeken és hogyan fejlesszék magukat.

Anyagi elismerésre csak a kiváló teljesítményű pedagógusok számíthatnak, de a tankerületi iskolákban az igazgató erre csak javaslatot tehet, a döntést a tankerületi központ hozza meg (egyéb fenntartóknál az értékelő vezető dönthet az anyagiakról). Az viszont továbbra sem derült ki, milyen mértékű pluszjuttatásra számíthatnak, akik a legjobban teljesítenek – erről a PDSZ ügyvivője beszélt a Népszavának. Nagy Erzsébet szerint a pedagógusoknak most úgy kell felkészülniük az értékelésre, úgy kell kitalálniuk a teljesítménycélokat, hogy azt sem tudják, milyen anyagi többletre számíthatnak. "Igazgatóktól viszont már azt hallottam, a tankerületi központokból szóban azt a tájékoztatást kapták, az értékelés során oda kell figyelniük, hogy 3-5 pedagógusnál több ne kerüljön be a kiváló kategóriába, hogy ne kelljen túl sokat fizetni. Ez olyan, mint A tanú című filmben, amikor az ítélet már a tárgyalás előtt megszületett" – fogalmazott Nagy Erzsébet.

A Népszava érdeklődött a tankerületi központok felügyeletét ellátó Klebelsberg Központnál (KK), hogy megtudják, értékeléskor van-e bármilyen központi elvárás a kiemelkedő teljesítményt nyújtó pedagógusok számának korlátozására, illetve a tankerületi központok saját hatáskörben kérhetik-e erre az iskolaigazgatókat? Válaszukban annyit írtak, a KK semmilyen utasítást nem adott, a teljesítményértékelés lebonyolításában pedig nem ők, hanem az Oktatási Hivatal az illetékes.

A PDSZ egyébként továbbra is a teljesítményértékelési rendszer mostani formájának visszavonását követeli, szerintük ugyanis az a valódi teljesítmény mérésére alkalmatlan, csak arra jó, hogy megossza a tantestületeket és egymás elleni versengésre késztesse a pedagógusokat. Ezzel együtt már korábban jelezték azt is, hogy a teljesítményértékelés rendszerét a szakszervezetek bevonása nélkül dolgozta ki a kormány, ami ellentétes az Európai Unió felé tett vállalásokkal.