Elindult az új fizetési megoldás Magyarországon, a qvik

Sikeresen elindult az új fizetési rendszer szeptember 1-jén, a qvik elnevezésű azonnali fizetési megoldás minden elemében hazai, erősíti Magyarország pénzügyi szuverenitását, digitális és biztonságos, valamint versenyképes - mondta Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke a qvik budapesti bemutatásán.

Az alelnök szerint az új fizetési megoldás a 2020 márciusában elindult magyarországi azonnali fizetési rendszerhez hasonlóan nemzetközi szinten is az élvonalba tartozik. A qvik a fogyasztók számára ingyenes, a kereskedők számára pedig lényegesen olcsóbb, mint az eddigi lehetőségek - ismertette.

Túri Anikó, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára kiemelte, hogy a pénzügyi szektor élen jár a digitális újításokban, a qvik bevezetésével az azonnali fizetési rendszer fejlődése új szakaszához ért.

Hangsúlyozta, hogy a digitális megoldások kapcsán kiemelten fontos a biztonság, és hozzátette: a technológiai innovációk rengeteg lehetőséget jelentenek, az online fizetési csalásokat ugyanakkor minél gyorsabban vissza kell szorítani.

A bemutatón elhangzottak szerint a qvik fizetés során négyféle fizetési mód lehetséges, QR-kód beolvasása, NFC alapú érintés, linkre kattintva mobilapplikáción belüli fizetés vagy fizetési kérelem jóváhagyása, a qvik fizikai és online elfogadóhelyeken, és számlák befizetésénél is alkalmazható.

Virág Barnabás kifejtette: a qvik teljes egészében hazai cégek által üzemeltetett technológiai megoldás, és a felhasználók adatai is az országhatáron belül maradnak. A fizetés biztonságos, banki applikációkon keresztül működik. A megoldás versenyképes, olcsó, és a banki versenyt is erősíteni fogja - foglalta össze.

Az MNB alelnöke elmondta: az átálláshoz idő kell, az új fizetési megoldás folyamatosan terjed majd, de a jegybank bízik abban, hogy a következő években dominánssá válik.

Túri Anikó ismertette: idén az első három hónapban csaknem 4300 esetben, több mint 5,4 milliárd forint értékben váltak online csalás áldozatává a hazai háztartások, ez az összeg csaknem kétszer annyi, mint 2023 azonos időszakában. Tavaly a teljes évben több mint 23 milliárd forinttal károsították meg az ügyfeleket az online csalók.

Vannak ugyanakkor javuló trendek; míg 2020 első negyedévében közel tízszer annyi sikeres visszaélés történt, mint sikertelen, addig 2023 negyedik negyedévében már kevesebb, mint 4000 sikeres csalásra csaknem 14 ezer meghiúsított kísérlet jutott - közölte az NGM államtitkára.

Az online fizetési csalások visszaszorítása pénzügyi stabilitási kérdés is; a stabil, jól működő pénzügyi rendszer a gazdaság alapköve, amely előmozdítja a versenyképességet - hangsúlyozta.

Csányi Péter, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese egyebek mellett elmondta: a technológiai fejlődés lehetővé teszi, hogy a pénzügyi világ még hatékonyabb, biztonságosabb és még elérhetőbb legyen mindenki számára. A qvik nem csak gyors és biztonságos, de egy olyan, stabilan működő azonnali fizetési rendszerre épül, amely már bizonyított - fogalmazott.

Zolnai György, a Raiffeisen Bank vezérigazgatója a többi között jelezte: minden magyar ügyfélnek lehetősége van, hogy használja az új fizetési megoldást. A végső döntést a fogyasztók hozzák meg, a qvik akkor terjed el, ha a fogyasztók számára kényelmes, gyors, egyszerű és biztonságos - fejtette ki. Kiemelte ugyanakkor azt is, hogy az elfogadói oldal nagyon összetett, a vezérigazgató szerint a következő 6-12 hónap fontos időszak lesz. (MTI / Hegedűs Róbert)