Civil szervezetek azt javasolják, hogy töröljék el az ingyenes parkolást egész Budapesten

Egy egyszerű és gyorsan kivitelezhető intézkedéscsomaggal, a parkolásszabályozás átalakításával jelentősen csökkenthetők a közlekedési dugók, szinte mindig könnyen lehetne szabad parkolóhelyet találni, több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra, a kerékpározásra, valamint a társas kapcsolatok kialakítására és elmélyítésére. Egy ennek megfelelő rendeletmódosításra tett 15 pontból álló javaslatot az új Fővárosi Közgyűlés 2024. október 4-i ülésén hét civil szervezet.

A fővárosi képviselőknek kiosztott javaslatban a civilek sürgetik az ingyenes parkolás megszüntetését a főváros teljes területén, beleértve a józsefvárosi példa kiterjesztését is. Egyúttal elengedhetetlennek tartják, hogy az így keletkező többletbevételek felhasználása átlátható legyen és hatékonyan szolgálja a lakosság életminőségének javítását.

Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője elmondta: „Az ingyenes parkolás valójában nagyon sokba kerül mindannyiunknak: nagymértékben hozzájárul a dugók kialakulásához, a sokszor szinte reménytelen parkolóhely-keresésekhez, továbbá ahhoz, hogy egyre kevesebb terület áll rendelkezésre a nyugodt sétára, a kerékpározásra, a társas kapcsolatok kialakítására, valamint a zöldfelületek kialakítására. Növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket is, hiszen csak azokat támogatja évente millió forintos kedvezménnyel, akiknek van autójuk és azt a közterületen tárolják. Ez az áldatlan állapot nagyon sok ember egészségét károsította már eddig is.”

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke elmondta: „Párizsban 2003 és 2007 között 50 000-ről csaknem nullára csökkentették az ingyenes parkolóhelyek számát, és ennek hatására 12%-kal csökkent a személygépkocsikkal megtett kilométerek száma. Bécsben 2022-ben a parkolási díjat a város egész területére kiterjesztették és megemelték: nem helyben lakóknak óránként 2.50 eurót kell fizetniük, a helyi lakosoknak pedig évi 120 eurót. Az intézkedés hatására jelentősen csökkent az autóforgalom, a parkolóhelyek telítettsége pedig reggelenként a korábbi 76 százalékról 63 százalékra csökkent. Miután a budapesti Józsefvárosban a helyi lakók számára is fizetőssé tették a parkolást, a parkolóhelyek nappali foglaltsága 95 százalékról 75-re csökkent, ami lehetővé tette több utca humanizálását.”

A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet írta alá.