Lázár János: Trianon nélkül a miénk lenne Európa egyik legmodernebb vasúthálózata

A MÁV helyzetéről is szó volt az interpellációk során hétfőn az Országgyűlésben, majd a képviselők áttértek az azonnali kérdések és válaszok órájára.

Szabadi István (Mi Hazánk) elmondta, a MÁV vonalain állandók a késések, a járatkimaradások, a vagonokban nincs klíma, vonatok siklanak ki, mellékvonalakat zárnak be. A vasutasok körében a rossz munkakörülmények és az alulfizetettség miatt óriási a létszámhiány, ami működési problémákat okoz.

A sok túlóra miatt a dolgozók fáradtak, azonnali béremelésre lenne szükség, melynek forrását az érdemtelenül kiosztott vezetői prémiumok jelenthetnék - vetette fel, nehezményezve a kalauz nélküli járatok bevezetésével a mozdonyvezetőkre háruló plusz terheket is.

A nemrég előkerült vasúti fejlesztési program szerint a tárca a területre 10 800 milliárd forintot szán, de a vasúti mellékvonalak fejlesztésével továbbra sem számolnak - emelte ki.

A MÁV szervezeti átalakítása mellett terveznek-e béremelést a vasutasok számára, miért vonják el a kalauz nélküli vonatokkal a mozdonyvezetők figyelmét a közlekedéstől, a vasúti mellékvonalakon milyen fejlesztéseket terveznek? - érdeklődött.

Lázár János építési és közlekedési miniszter válaszában emlékeztetett arra, hogy 2025. január 1-jével kerül sor a MÁV és a Volán teljeskörű összevonására, így egy modernebb, valóban jól működő vállalati struktúrában a közösségi közlekedésre szánt 1100 milliárd forint állami támogatást ésszerűbben lehet elkölteni.

Hozzátette, a kalauz nélküli vonatokra vonatkozó tapasztalatok eddig pozitívak, a munkaerőhiány pedig mindössze 1 százalékos a MÁV-nál. Kiemelte, hogy mostanában számos valós, illetve politikailag motivált támadás is érte a kormányzatot, de ebben a szakszervezetek nem vesznek részt, mert a kormányzat hároméves bérmegállapodást kötött velük. "Trianon nélkül egyébként miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata, ám az elmúlt száz évben soha nem rendelkezett az ország akkora anyagi erőforrással, hogy újjáépítse ezt a körvasutat is tartalmazó rendszert." - tette hozzá Lázár János

A mellékvonalakra szánt saját, illetve hitelből biztosított források biztosítani fogják nemcsak azok megtartását, de fejlesztését is - közölte.

Szabadi István nem fogadta el a választ. (MTI / Fotó: Bruzák Noémi)