A Cambridge-i Egyetem kutatói egy olyan jövőképet vázoltak fel, amire talán kevesen gondoltak eddig – viszont meglehetősen aggasztó, írja a hvg.hu.
A The Guardian beszámolója szerint a kutatók úgy vélik, a figyelemgazdaság helyét a szándékgazdaság fogja felváltani – vagy legalábbis az utódjának tekinthető majd. A figyelemgazdaság elmélete szerint az emberi figyelem egy szűkös és értékes erőforrás – a fogyasztók ideje és figyelme korlátozott –, amiért a vállalatok versengenek. Erre épülnek például a közösségi oldalak.
A szándékgazdaság ezzel szemben az emberi döntéshozatal befolyásolására irányul majd. Ez azt jelenti, hogy a cégek a mesterségesintelligencia-eszközök segítségével próbálják majd rávenni a felhasználókat, hogy hozzanak meg egy döntést. Ez jelentheti egy termék megvásárlását, de akár a politikai pártra való szavazást is.
A kutatók szerint a szándékpiac egyre inkább feltörekvőben van, amely során a használt eszközök megértik, előrejelzik és manipulálják az emberi szándékot, és továbbadják ezeket az információkat olyan vállalatoknak, amelyek profitálhatnak belőle.
Jonnie Penn, az egyetem technológiatörténésze szerint ha a szándékgazdaságot nem szorítják keretek közé a döntéshozók, az egyén motivációit az ipar új fizetőeszközként fogja kezelni, ez pedig az újfajta digitális aranylázhoz vezet majd.