Rohamosan terjed a digitális fizetés a vásárlásoknál, egyre többen fizetnek mobiltelefonnal vagy valamilyen más okoseszközzel Magyarországon

Rohamosan terjed a digitális fizetés a vásárlásoknál. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adatai szerint egyre többen fizetnek mobiltelefonnal vagy valamilyen más okoseszközzel. 2024 végén a mobiltárcákba regisztrált bankkártyák száma már megközelítette 2,55 milliót, ami azt jelenti, hogy a vásárlásra használt bankkártyák 35 százalékát már digitalizálták. Darabszámban a kártyás vásárlások 27 százalékát, értékben pedig több mint 20 százalékát okoseszközbe regisztrált bankkártyával bonyolították le. 2024 utolsó negyedévében már több mint ezer milliárd forintnyi vásárlást végeztek a magyar bankkártyások mobiltárcába regisztrált bankkártyával - írta a Bank360. 

Az arány valószínűleg még magasabb lehetne, ha ez a módszer mindenhol működne, például az internetes áruházak kivétel nélkül elfogadnák az ilyen fizetési lehetőségeket. Sok helyen azonban még a mai napig be kell írni a bankkártyás adatokat, ami a kártyabirtokosok számára fokozottan kockázatos lehet.

A kereskedők egy része valamiért mégsem alkalmazza ezeket a megoldásokat (például Apple Pay, Google Pay, Simple Pay), pedig szép számmal vannak már olyan kártyabirtokosok, akik egyszerűen megtagadják a vásárlást, ha a weboldalon bankkártyaszámot, lejárati időt és CVC-kódot kérnek tőlük. Úgy gondolják, még ha magában a kereskedőben meg is bízhatnak, hogy rendben teljesíti a vásárlást, abban már egyáltalán nem lehetnek biztosak, hogy a kiberbűnözők nem támadják meg a webáruházat, és egy esetleges adatszivárgás, adatlopás esetén nem kerülnek illetéktelen kezekbe az adataik. 

Magyarországon jelenleg több mint 158 ezer fizikai kereskedőnél - vagyis boltban - lehet bankkártyával fizetni, a bankkártyát elfogadó webáruházak száma megközelíti a 60 ezret. Van még emellett majdnem 4 ezer postai elfogadóhely is. A fizikai elfogadóhelyeken működő bankkártyás POS-terminálok csaknem 98 százaléka alkalmas érintőkártyás fizetésre, ezek a mobiltárcákba regisztrált bankkártyákat is tudják kezelni. 

Egyre egyszerűbben hozzájuthatnak egyébként a kereskedők, szolgáltatók bankkártyás terminálhoz. Az androidos telefonokat már évek óta lehet terminálként használni, az Apple pedig március 18-án jelentette be, hogy nyolc másik európai ország mellett Magyarországon is elindítja a Tap to Pay szolgáltatást, amelynek segítségével bankkártyás terminállá alakíthatók át az iPhone-ok. A magyar kereskedők egyelőre az Adyen, a Global Payments, a myPOS, a Revolut, a SumUp, a Viva és a Worldline szolgáltatókkal szerződve tudnak a Tap to Payhez csatlakozni. 

Hiába egyre egyszerűbb bankkártyás terminált telepíteni, a bankkártya-elfogadástól sok kereskedő még mindig ódzkodik a magas költségek miatt. Az elektronikus fizetési lehetőséget ugyanakkor biztosítaniuk kell mindenképpen, ha online pénztárgépük van, ezt írja elő számukra a kereskedelmi törvény.  Ehhez jó megoldás lehet számukra az azonnali fizetési rendszer keretein belül működő qvik. 

A qvik a fizetési kérelem szolgáltatásra épül, megkerüli a bankkártyás rendszereket, a segítségével banki átutalással tudják rendezni a vásárlók a számlát. A gyakorlatban úgy kell ezt elképzelni, hogy a vásárló a mobiltelefonja segítségével beolvas egy QR-kódot, amely tartalmazza a vásárlás összegét és a kereskedő számlaadatait. A beolvasás után a vásárlónak csak be kell lépnie a mobilbanki applikációjába, és ott jóvá kell hagynia a tranzakciót. Fontos tudni, hogy a qvikkel történő fizetés a vásárló számára, hasonlóan a bankkártyás fizetéshez, díjmentes. A qvikes fizetés tehát elsősorban a kereskedő érdeke, de a vevőnek se jelent plusz költséget, mivel a fizetési kérelemre indított átutalásnál a bank nem számíthat fel díjat lakossági ügyfeleknek.

Noha a qviket csak szeptember elején mutatták be, a jegybank adatai szerint rohamtempóban terjed a megoldás főleg az internetes kereskedők és a kisebb elfogadóhelyek körében. Az év végén már több mint 30 ezer kereskedőnél lehetett így fizetni, pedig a nagy kereskedelmi láncok még nem is csatlakoztak a rendszerhez. 

Qvik kérelemre válaszul az utolsó negyedévben már majdnem 500 ezer azonnali átutalás indult, összesen 75,7 milliárd forint értékben, ami egy negyedév alatt 62, illetve 209 százalékos növekedést jelent. 

A többi qvik fizetési megoldás (qvik-QR, qvik-NFC, qvik-link) használata is gyorsan növekedett a negyedik negyedévben. Már a szolgáltatás indulását követő első negyedévben is közel 60 ezer tranzakció teljesült 1,5 milliárd forint értékben, és a negyedéven belül is dinamikus bővülés figyelhető meg, több mint 5-szörösére nőtt a forgalom. (Fotó: Bruzák Noémi / MTI)