Új KRESZ szabályok: így változnak a közlekedési alapelvek

2025-ben jelentős változások várhatók a KRESZ-ben, amelyek célja a közlekedés biztonságának és hatékonyságának növelése - írja a hovege.hu. 

Fókuszba kerül a személy- és vagyonbiztonság, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy a közlekedésben részt vevők kötelesek úgy közlekedni, hogy ne sértsék vagy veszélyeztessék mások személyi és vagyoni biztonságát. Például tilos szándékosan akadályozni mások forgalmi manővereit, veszélyesen csökkenteni a követési távolságot, vagy a közlekedés rendeltetésével ellentétes magatartást tanúsítani. 

A gyalogosoknak például tilos lesz a mobiltelefon-használat az úttesten való áthaladás közben és a vasúti átjárón történő átkelés során.

Az új KRESZ szabályok 2025-ös újításai közé tartozik a “cipzárelv” bevezetése is. Ennek akkor van szerepe, amikor egy sáv megszűnik és az egyenesen haladó sávban közlekedőknek elsőbbséget kell adniuk a megszűnő sávról érkezőknek. Ez azért jó, mert gyorsítja a haladást, viszont nagyobb odafigyelést és együttműködést igényel a közlekedésben részt vevők részéről.

A módosítások érintik majd a sebességhatárokat, úgy tűnik emelnek a megengedett sebességhatáron. Az autóbuszok, tehergépkocsik és járműszerelvények lakott területen kívüli 90 km/órás sebességhatárának a bevezetése. Sőt, a 2,55 méter szélességet el nem érő mezőgazdasági vontatók (traktorok) pótkocsi nélkül és lakott területen kívül 60 km/órás maximális sebességének a megengedése is terv.

A Vezess.hu összefoglalója alapján megmaradna az autópályákon a 130km/órás sebességhatár, viszont bizonyos szakaszokon megengedett lenne a 140km/órás sebesség.

Lakott területeken viszont a jelenlegi 50 km/órás sebességhatár megszűnik és helyette 30 km/órára csökkenhet.

A 30 km/órás sebességkorlátozás a gyermekek védelme érdekében az oktatási-nevelési intézmények környékén, tanítási időben kötelező lesz.

Fontos tudni arról a változásról is, amely a követési távolságot érinti. Autópályán kötelező lesz legalább két másodperces követési távolságot tartani az előttünk haladótól. Autóutakon, lakott területen kívül egy másodperces követési távolságot kell majd tartani.

„Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.” -írja a 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól.

“Meg kell figyelni, hogy az adott sebességgel 2 másodperc alatt mennyit halad az autó, és azt a távolságot érdemes megtartani. Így például 130 km/óra sebességgel haladva legalább 70 méter, 100 km/óra esetében pedig 50 méter követési távolság adódik.” – foglalja össze a kreszvaltozas.hu.

Az új KRESZ szabályok 2025-ös változásai érintik a vészfékezést és az ún.  “kaszkadőrvezetést” is. Például az elöl haladó vészfékezése esetén is biztosítani kell a biztonságos megállást, azaz a vészfékező mögött haladó biztonságosan meg tudjon állni.

Tilos lesz a drifteléshez és a sűrű forgalomban való szlalomozáshoz hasonló veszélyes járművezetői magatartás.

Korlátozzák a dudálást, csak rövid ideig, figyelemfelhívás érdekében lehet dudálni, kifejezetten balesetveszély vagy balesetmegelőzés miatt.

Az irányjelzést az új szabályok szerint korábban kell elkezdeni, vagyis, ha már tudjuk, hogy majd indexelni szeretnénk, akkor számoljunk rá legalább két másodpercet és annyival előbb kezdjünk a műveletnek.

Újdonság, hogy a harmadik életévüket be nem töltött gyerekekkel a lakott területen kívül közlekedő autóbuszon ülve kell utazni a kísérőnek.

A gyerekek biztonsági övének használata sokáig a járművezető felelőssége volt, jelenleg mindenki maga felelős azért, hogy be legyen kötve. Nyilván a 14 év alatti gyerekek esetében a kísérő és a jelenlévő felnőtt felelőssége, hogy be legyen kötve a gyerek és biztonságosan utazzon.